Żywienie kobiet w okresie laktacji

Na samym wstępie warto podkreślić, że nie ma specyficznych zaleceń ani wyłączeń dietetycznych dla kobiet karmiących piersią. Nie istnieje też coś takiego jak „dieta kobiety karmiącej”. Mimo to, ważne jest, aby jadłospis był odpowiednio zbilansowany, zapewniając dostateczną ilość składników odżywczych zarówno dla matki, jak i dziecka. W tym artykule przyjrzymy się, na co warto zwrócić uwagę podczas karmienia piersią. Kobietom planującym ciążę lub będącym w ciąży również polecamy artykuły na temat suplementacji oraz żywienia w czasie ciąży.

Korzyści karmienia piersią

Dla Dziecka

Karmienie piersią jest najzdrowszym sposobem żywienia niemowląt, przynosząc korzyści zarówno dziecku, jak i matce. Przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka, zaleca się wyłączne karmienie piersią, a następnie kontynuowanie tego procesu wraz z rozszerzaniem diety dziecka. Badania wskazują, że dzieci karmione piersią rzadziej chorują na zakażenia przewodu pokarmowego, dróg moczowych oraz dróg oddechowych. Karmienie piersią może także zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy, nadwagi, otyłości oraz chorób alergicznych.Dla Matki

Dla matek karmienie piersią oznacza szybszy powrót do wagi sprzed ciąży oraz zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jajników i piersi w okresie pomenopauzalnym.

Na co warto zwrócić uwagę

Zapotrzebowanie energetyczne

Matka karmiąca potrzebuje dodatkowych około 670 kcal dziennie, z czego około 120 kcal powinno pochodzić z zapasów tkanki tłuszczowej z okresu ciąży. W praktyce, ilość energii w diecie matek karmiących powinna wzrosnąć o około 500 kcal dziennie w pierwszych 6 miesiącach i o 400 kcal dziennie w kolejnym półroczu. Szczupłe matki mogą potrzebować nawet 650 kcal dodatkowo na dobę.

Warto wiedzieć

Wartość energetyczna dziennej diety nie powinna być mniejsza niż 1800 kcal. Diety poniżej 1500 kcal dziennie zmniejszają ilość wytwarzanego mleka.

Składniki odżywcze

Dieta kobiety karmiącej powinna być standardową, dobrze zbilansowaną dietą, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych zarówno dla matki, jak i dziecka. Szczególną uwagę warto zwrócić na wapń, witaminę D, jod oraz kwasy omega-3.

BIAŁKO

Źródła pełnowartościowego białka to mleko i produkty mleczne, jaja, ryby, mięso (np. kurczak, indyk) oraz nasiona roślin strączkowych. Odpowiednia ilość białka jest niezbędna do prawidłowego wzrostu tkanek dziecka.

TŁUSZCZE

Zdrowe tłuszcze powinny pochodzić z oleju rzepakowego, lnianego, żółtek jaj, tłustych ryb morskich, orzechów i nasion. W okresie laktacji zwiększa się zapotrzebowanie na kwasy omega-3, dlatego warto spożywać tłuste ryby, takie jak łosoś, 2 – 3 razy w tygodniu. Należy unikać nadmiernej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w wieprzowinie, kaczce, gęsi, podrobach oraz pełnotłustych produktach mlecznych.

WĘGLOWODANY

Główne źródła węglowodanów w diecie powinny stanowić produkty pełnoziarniste, takie jak kasze (gryczana, jęczmienna), brązowy ryż, razowe pieczywo, makaron pełnoziarnisty oraz płatki owsiane.

WODA

Kobiety karmiące piersią powinny spożywać około 2,7 do 3 litrów płynów dziennie, głównie w postaci wody źródlanej lub mineralnej, niskozmineralizowanej, niskosodowej i niskosiarczanowej.

Pamiętaj!

Kobieta karmiąca piersią ma odżywiać się zdrowo, a nie być na specjalnej diecie.

Produkty niewskazane

Podczas karmienia piersią należy unikać:

  • Używek, takich jak papierosy i alkohol.
  • Serów z niepasteryzowanego mleka, niepasteryzowanego mleka, surowych jaj, ryb, mięsa, podrobów, nieumytych warzyw, owoców i kiełków, produktów nieświeżych oraz napojów energetycznych.
  • Wysokoprzetworzonej żywności typu fast food, gotowych zup instant i słodyczy.

Eliminacja składników alergizujących i produkty wzdymające

Nie udowodniono, że eliminacja z diety kobiety karmiącej potencjalnie alergizujących składników wpływa na ryzyko rozwoju alergii u zdrowego niemowlęcia. Mitem jest również zakaz jedzenia produktów wzdymających, takich jak nasiona roślin strączkowych, kapusta, kalafior, brokuły, por czy cebula – mogą one wywoływać wzdęcia jedynie u matki, nie u dziecka.

Uwaga na kofeinę

Kofeina przenika do mleka matki, dlatego zaleca się nie przekraczać dawki 200-300 mg kofeiny dziennie. Przykładowa zawartość kofeiny w produktach to:

  • 20 – 30 mg w 250 ml herbaty
  • 80 -100 mg w 130-150 ml kawy
  • 80 mg w 250 ml napoju energetycznego

Podsumowanie

Żywienie kobiet w okresie laktacji powinno być dobrze zbilansowane, bogate w niezbędne składniki odżywcze i dostarczać odpowiednią ilość energii. Warto zwrócić uwagę na spożycie białka, zdrowych tłuszczów, węglowodanów i płynów, jednocześnie unikając pewnych produktów, które mogą być szkodliwe. Dbając o jakość diety, matka wspiera zdrowie swoje i swojego dziecka.

Dla osób mocniej zainteresowanych tą tematyką zachęcam do odwiedzenia strony: https://ncez.pzh.gov.pl/ciaza-i-macierzynstwo/karmienie/. Znajdą tam Państwo bardzo ciekawe oraz wartościowe informację na temat żywienia w okresie laktacji i nie tylko.

Bibliografia: 

1. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologiii Żywienia Dzieci, Hanna Szajewska i inn, 2016.
2. https://pacjent.gov.pl/diety/jedzenie-w-ciazy-i-podczas-laktacji (dostęp 14.06.2024).
3. Odżywianie w czasie karmienia piersią, Monika Żukowska-Rubik, Magdalena Nehring-Gugulska (dostęp: 14.06.2024).
4. Warszawski Uniwersytet Medyczny I Katedra Położnictwa i Ginekologi:ZALECENIA ŻYWIENIOWE W OKRESIE LAKTACJI, Olga Barbarska (dostęp: 14.06.2024).

W Centrum Medycznym AMEDS oferujemy pacjentkom kompleksową opiekę ginekologiczną i położniczą.

Nasi lekarze prowadzą ciążę od momentu jej potwierdzenia aż do rozwiązania, a proces monitorowania przebiegu ciąży wspierany jest regularnymi badaniami laboratoryjnymi i diagnostycznymi USG.

Pobrania materiału na badania laboratoryjne wykonujemy w naszym gabinecie zabiegowym, gdzie kobiety w ciąży obsługiwane są poza kolejnością, zaś badania ultrasonograficzne wykonujemy na najwyższej klasy aparatach USG – Samsung V8 oraz Voluson S10 Expert – które zapewniają doskonałe obrazowanie i precyzyjne pomiary parametrów. Badanie USG 4D nagrywamy na nośnik USB, który jest wspaniałą pamiątką z okresu ciąży.

Współpraca lekarzy specjalistów z dietetykiem jest niewątpliwie dodatkowym cennym atutem naszej kompleksowej oferty dla pacjentek.

UMÓW WIZYTĘ